Przewóz kombajnu, maszyny rolniczej o imponujących wymiarach i wadze, wymaga zastosowania specjalistycznych środków transportu. W jaki sposób obsługiwane są takie zlecenia?
Kombajny buraczane, ziemniaczane i zbożowe – rodzaje i cechy charakterystyczne
Kombajny to jedne z największych i najcięższych maszyn rolniczych. Wyposażone są w koła lub gąsienice i mogą poruszać się samodzielnie, jednak ich głównym przeznaczeniem jest praca na polach uprawnych. Ruch po drogach publicznych ogranicza się zazwyczaj do krótkich tras lokalnych, prowadzących do miejsc zbioru plonów.
Wolnobieżne kombajny nie są przeznaczone do pokonywania długich tras. Gdy pojawia się taka konieczność, trzeba zorganizować profesjonalny transport, który będzie uwzględniał wymiary i wagę kombajnu oraz obecność delikatnych elementów, które na czas przewozu trzeba odpowiednio zabezpieczyć.
Kombajny rolnicze dzieli się w zależności od ich przeznaczenia. Wyróżniamy między innymi:
- Kombajny zbożowe – średniej wielkości maszyny, o szerokości hedera od 4 do 7 metrów.
- Kombajny buraczane – często są większe i cięższe od kombajnów zbożowych; mogą być wyposażone w dostawki do zbioru buraków. Szerokość hedera to od 6 do 9 metrów.
- Kombajny ziemniaczane – są mniejsze niż kombajny buraczane, ale wciąż to dość duże maszyny. Szerokość hedera wynosi zazwyczaj około od 4 do 5 metrów.
- Kombajny do kukurydzy – wymiarami zbliżone do kombajnów zbożowych, jednak ich hedery są przystosowane do większych przerw między kolbami kukurydzy, co sprawia, że są szersze i mogą mieć od 5 do 7 metrów.
- Kombajny do zbioru owoców – specjalistyczne maszyny, przeznaczone do zbioru owoców takich jak jabłka, gruszki czy jagody. Zwykle mają mniejsze szerokości robocze od 2 do 4 metrów, ale ich budowa i wyposażenie muszą umożliwiać delikatny zbiór owoców bez ich uszkodzenia.
- Kombajny do zbioru warzyw – maszyny zaprojektowane do zbioru warzyw, takich jak marchew, cebula, kapusta czy kalafior. Ich szerokość robocza waha się od 3 do 5 metrów, w zależności od rodzaju uprawy.
- Kombajny do zbierania roślin strączkowych – często charakteryzują się mniejszą szerokością roboczą, zazwyczaj od 3 do 5 metrów, ponieważ rośliny strączkowe rosną w rzędach o węższych odstępach.
Specyfika transportu kombajnów – kluczowe aspekty logistyki
Kombajn przez wzgląd na swoje rozmiary jest traktowany jako ładunek ponadgabarytowy, co oznacza, że przetransportowanie go wiąże się z koniecznością spełnienia szeregu specyficznych wymogów i procedur. Najważniejsze wyzwania to:
- Dobór specjalistycznego pojazdu dostosowanego do przewozu ciężkich i dużych ładunków.
- Zabezpieczenie ładunku na czas transportu. Do tego celu stosuje się pasy, kliny, maty antypoślizgowe i inne elementy mocujące.
- Staranne planowanie trasy przejazdu, z uwzględnieniem wysokości wiaduktów, szerokości dróg, a także ograniczeń w ruchu.
- Unikanie tras o dużym natężeniu ruchu, zwłaszcza w godzinach szczytu.
- Powierzenie zlecenia doświadczonemu kierowcy, który posiada odpowiednie uprawnienia i wiedzę z zakresu przewozu ładunków ponadgabarytowych.
Transport kombajnów w Polsce to złożone przedsięwzięcie logistyczne, wymagające uwzględnienia wielu czynników. Prawidłowe zaplanowanie i przeprowadzenie przewozu gwarantuje bezpieczeństwo i minimalizuje ryzyko uszkodzenia zarówno kombajnu, jak i infrastruktury drogowej.
Jak wybrać odpowiedni transport dla kombajnu rolniczego?
Do importu kombajnów z krajów Unii Europejskiej i spoza UE wykorzystuje się zazwyczaj specjalistyczne pojazdy, takie jak naczepy niskopodwoziowe, platformy i lawety.
Wybór odpowiedniego pojazdu zależy od: typu kombajnu (jego wymiarów i masy), trasy przejazdu (długość, rodzaj dróg, infrastruktura) oraz budżetu.
- Naczepy niskopodwoziowe są najczęściej wybieranym rozwiązaniem. Ich niska podłoga ułatwia załadunek i rozładunek kombajnu, a duża nośność pozwala na transport nawet bardzo ciężkich modeli. Wadą może być ograniczona manewrowość, szczególnie w ciasnych miejscach.
- Platformy oferują większą wszechstronność, ponieważ umożliwiają transport różnych rodzajów ładunków, ale mogą wymagać dodatkowych elementów zabezpieczających kombajn.
- Lawety sprawdzają się w przypadku mniejszych kombajnów. Ich główną zaletą jest łatwość manewrowania i niższy koszt transportu.
Jak przygotować kombajn do transportu?
Transport kombajnu zbożowego wymaga odpowiedniego przygotowania. Zabezpieczenie maszyny wraz z hederem polega przede wszystkim na wykonaniu poniższych czynności:
- demontaż hedera i innych większych części lub odpowiednie zabezpieczenie wystających części, które nie mogą zostać zdemontowane,
- odłączenie akumulatorów i opróżnienie zbiorników,
- zabezpieczenie głowicy siatką lub pokrowcem,
- zabezpieczenie kół lub ich demontaż, gdy już kombajn wjedzie na naczepę.
Bezpieczny transport kombajnu? Wybierz Sawpol!
Niezależnie od tego, czy planujesz import kombajnów spoza UE, czy też interesuje Cię transport krajowy, Sawpol zapewnia kompleksową obsługę, gwarantując bezpieczeństwo i terminowość przewozu. Mamy duże doświadczenie w transporcie maszyn rolniczych i oferujemy dostosowane rozwiązania transportowe, które spełniają wszelkie wymagania związane z gabarytami i wagą kombajnów.
Korzystamy z nowoczesnych pojazdów, takich jak naczepy niskopodwoziowe typu tiefbett, naczepy semi i platformy, które umożliwiają bezpieczny przewóz nawet najbardziej wymagających maszyn.
Z nami import kombajnów z UE jest prosty i bezproblemowy. Przewozimy zarówno kombajny z kołami, jak i bez, a także duże maszyny razem z hederami. Zapewniamy profesjonalne doradztwo w zakresie uzyskiwania niezbędnych zezwoleń na transport ponadnormatywny, zaplanujemy dla Ciebie optymalną trasę i zdobędziemy niezbędne zezwolenia.
W Sawpol zajmujemy się również importem kombajnów spoza UE. Popularne kierunki to np. Anglia, Szwajcaria i Norwegia. W przypadku transportu kombajnu cena za km jest ustalana indywidualnie.
Wypełnij formularz lub zadzwoń, aby uzyskać szczegółową ofertę dopasowaną do swoich potrzeb i oczekiwań.
Zdjęcie tytułowe: Obraz autorstwa ASphotofamily na Freepik